onsdag 4. september 2013

Byvandring

Som nevnt sånn ca tusen ganger før så leser jeg serien Nattmannens Datter. Og jeg elsker den! Gleden var derfor stor da jeg oppdaget at det skulle være Byvandring i Nattmannens Datter sine fotspor forrige fredag. Overrasket ble jeg også da mannen kunne tenke seg å være med. Han har ikke lest serien. Påstanden hans om at vi kunne gjøre noe sammen som jeg ville tror jeg var et dårlig skalkeskjul for ikke å vise at han faktisk er blitt litt nysgjerrig!


Under byvandringen skulle vi få se noen av stedene som er beskrevet i bøkene. Som nesten bergenser har jeg jo sett alle disse stedene før, men nå skulle vi ha med oss en historieforteller så jeg gledet meg. Gammel historie kan jeg nemlig ikke få nok av! Turen startet i den gamle, flotte Domkirken. Vi fikk høre vakker sang fra noen av Manufakturpikene og jeg fikk helt gåsehud. 

Ikke noe bra bilde, men jeg syns det er noe magisk med det likevel :)

Det var en unik opplevelse å bare få lov til å høre denne fantastiske mannen, Tryggve Fett fortelle om alle disse bygningene vi besøkte. Jeg kjenner jeg må lære mer om vår flotte by! Spesielt magisk ble det for meg på Lepramuseet. Der var det som om jeg plutselig kunne høre ekkoet av disse menneskene som tidligere var beboere her. Hvordan hadde de det? Nærmest forvist fra samfunnet. Ingen ville jo ha noe med spedalske å gjøre. Her fikk vi også vakker musikk av Pernille som har skrevet en sang etter å ha blitt inspirert av serien. Sangen heter "Live with it". Egentlig skulle den spilles i kirken, men på grunn av trafikkork den dagen rakk hun ikke fram. Det er jeg glad for for jeg tror det hele passet mye bedre ute. Gåsehud nummer 2.

Det hele toppet seg henholdsvis på fattigkirkegården og på Manufakturhuset. Sistnevnte stedet er der hvor mye av handlingen til nå har skjedd. På begge disse stedene dukket Nattmannen opp. Han var som en superstjerne. Voksne damer ble som småjenter og alle ville gjerne ha bilde av eller med Nattmannen. Jeg oppførte meg selvsagt pent siden jeg hadde mannen med. 

Tusen takk til forlaget som sponset byvandringen, Tryggve Fett i rollen som engasjert forteller og ikke minst May Lis Ruus for en fantastisk serie! :) Det var en flott kveld og jeg gleder meg allerede til neste gang!



Og har du enda ikke begynt å lese serien... GJØR DET! Den klarer å være romantisk, dramatisk, engasjerende og historisk i akkurat passe doser. May Lis Ruus har en unik fortellerevne som gjør historien levende. Jeg innrømmer lett at Lucies verden er blitt litt min verden også! :) Her kan dere se traileren! Hun deler også mye fin informasjon på bloggen sin og den finner dere her

Jeg beklager forøvrig for dårlige bilder. Jeg hadde bare mobilen og strengt tatt var jeg for opptatt med å lytte til å huske på å ta bilder! :)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar